Fotoreportažas iš Nicolas Bourriaud kuruotos parodos „Gijos: fantasmagorija apie atstumą“ Kauno bienalėje
artnews.ltRugsėjo 18 d. Kauno centriniame pašte (Laisvės al. 102, Kaunas) su Nicolas Bourriaud kuruota paroda „Gijos: fantasmagorija apie atstumą“ duris atvėrė dešimtoji tarptautinė Kauno bienalė.
Parodoje dalyvaujantys menininkai: Saâdane Afif, Arnas Anskaitis, Hicham Berrada, Walead Beshty, Roberto Cabot, Attila Csörgő, Bronė Sofija Gideikaitė, Liam Gillick, Lothar Hempel, Carsten Höller, Katja Novitskova, Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė & Ugnius Gelguda), Katie Paterson, Amalia Ulman, Julijonas Urbonas, Kelley Walker, Darius Žiūra.
Nicolas Bourriaud taip pristato parodą, išskleistą istoriniame Kauno centrinio pašto pastate:
„Telegrafas ir telefonas griauna visatą. Mitine ir simboline mąstysena bandoma susaistyti žmoniją su aplinkiniu pasauliu dvasiniais ryšiais, paversti atstumą erdve, būtina atsidavimui ir apmąstymams. O momentinis elektrinis ryšys šį atstumą panaikina.“ Aby Warburg
Fantasmagorija, drauge kaip metodas ir atvaizdo ideologija, galėtų tapti užmirštu istoriniu modeliu šiuolaikinei meno praktikai: tai, kaip menininkai siuvinėja savo pasakojimus derindami pramaną ir socialinę tikrovę, gyvendami tarp realybės, iliuzijų ir atvaizdų bei jų interpretacijų, regis, siejasi su XVIII a. „fantasmagorininkų“ siekiais, jų noru įtraukti žiūrovą į visa apimančias aplinkas, kurios primena mūsų instaliacijas, ir su tuo, kaip jie sujungdavo mokslinius tikslus, ezoterines žinias ir impozantiškus pasirodymus.
Jau XVIII a. pabaigoje pirmieji „fantasmagorininkai“ Paulas Philidoras ir Robertsonas pasižymėjo šiuolaikiniams menininkams būdingomis savybėmis: tarp švietimo ir pramogos, mokslo ir magijos, tapybos ir teatro, rankų miklumo ir politinių klausimų (akiniais nosį pasibalnojęs Robertsonas sėmėsi įkvėpimo iš tokių Didžiosios Prancūzijos revoliucijos veikėjų kaip Maximilienas Robespierre’as ir Georges’as Jacques’as Dantonas), jie atrodo lyg šiuolaikinio menininko pirmtakai. Fantasmagorijų laikais buvo išrastas telegrafas (iš graikų kalbos žodžių tele „toli“ ir graphein „rašyti“), atvėręs galimybes per tolimus atstumus perduoti rašytinius pranešimus nenešiojant laiškų iš vienos vietos į kitą. Claude’as Chappe’as Prancūzijoje išrado semaforų sistemą, veikusią 1792–1846 m., o 1837 m. Samuelis Morse JAV sukūrė elektrinį telegrafą.
„Gijos“ (angl. “Threads”) siekia priartėti prie fantasmagorijos formos ir pasigilinti, kaip šiuolaikiniai menininkai savo darbuose taiko atstumo sąvoką: kaip globalizuotame skaitmeniniame pasaulyje menas sprendžia transportavimo ir bendravimo realiu laiku klausimus? Kaip dabar atrodo buvimo ir nebuvimo dialektika? Kaip menininkai pristato nesamas tikroves? „Judėti turi ne atomai, o bitai“, – XX a. paskutinį dešimtmetį pareiškė interneto aktyvistas Nicholasas Negroponte.
Kaip metafora, „Gijos“ taip pat pabrėžia lygiagretes tarp šiuolaikinio meno ir fantasmagorijos spektaklio atkreipdamos dėmesį į panašumus su šiuo kino teatro pirmavaizdžiu tiek metodais, tiek intelektiniais klausimais, ir siūlo kitą galimą meno istorijos paaiškinimą, pagal kurį meniniai filmai ir instaliacijos turi bendrą protėvį.
Projektas užsimena apie vaiduokliškumą kaip populiarėjantį vaizdinės išraiškos būdą, ypač susijusį su interneto kultūra: vos matomos pamėklės, dujiniai, nepaprastai ploni arba juvelyriški atvaizdai, pseudotelepatija, pilvakalbystė arba magnetiniai reiškiniai yra neatsiejami nuo naujos regimybių kultūros ir siekia suderinti mokslą ir poeziją, technologiją ir atvaizdų analizę, bet kuriami daugiausia skaitmeninėmis priemonėmis.
Šiais mokslo, poezijos ir dvasingumo ryšiais grindžiamos „Gijos“ byloja apie meną kaip sistemą, susietą su kitais laikotarpiais ir (arba) erdvėmis. Meno kūrinys – kaip telegrafo prietaisas, susisiekiantis su kažkuo, kas vyksta kažkur kitur, kitoje valstybėje, kitame pasaulyje, kitoje vietoje ar laike…
Paroda vyks iki 2015 m. gruodžio 31 d.
Visą bienalės programą galite sekti čia.
Parodos „Gijos: fantasmagorija apie atstumą“ atidarymas Kauno bienalėje, Kauno centrinis paštas, 2015
Kelley Walker ekspozicija parodoje „Gijos: fantasmagorija apie atstumą“, Kauno centrinis paštas, 2015
Kelley Walker, Los Andželas, Kobė. Iš serijos Devynios katastrofos (Florida, Maui, Moranas, San Fernando slėnis, Ankoridžas, Kobė, Elba, Los Andželas, TWA skrydis 800), 2002. Skaitmeninis atvaizdas
Kelley Walker, Los Andželas, Kobė. Iš serijos Devynios katastrofos (Florida, Maui, Moranas, San Fernando slėnis, Ankoridžas, Kobė, Elba, Los Andželas, TWA skrydis 800), 2002. Skaitmeninis atvaizdas
Lothar Hempel ekspozicija parodoje „Gijos: fantasmagorija apie atstumą“, Kauno centrinis paštas, 2015
Lothar Hempel, Rūgštis ir Geležis, 2011. Fotografija ant metalo, plienas, dažai, elektros lemputė, MDF plokštė
Lothar Hempel, Lėtas šokis, 2015. MDF plokštė, aliuminio kompozitas, dažytas plienas, medžio šaka, dažai
Lothar Hempel, Baccha Paranoika, 2009. Veidrodis, nuotrauka, medis, plastikas, dažai
Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Marso paviršiuje), 2014. Instaliacija
Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Marso paviršiuje), 2014. Instaliacija
Katja Novitskova, gyva instaliacijos Aktyvavimo modelis (Marso paviršiuje) transliacija Kauno centriniame pašte, 2015
Roberto Cabot, Kauno alefas, 2015. Transliacija esamuoju laiku, video projekcija, garsas
Julijonas Urbonas, Dvejojančios durys, pirmoji versija – 2009; speciali versija 10-ajai Kauno bienalei – 2015. Elektromechanizmas, Kauno centrinis paštas
Julijonas Urbonas, Dvejojančios durys, 2015, pirmoji versija – 2009; speciali versija 10-ajai Kauno bienalei – 2015. Elektromechanizmas, Kauno centrinis paštas
Roberto Cabot, Ventiliacija, 2008. Silikonas, Ventiliacijos grotelės iš Respublikos rūmų (buvusi VDR, Rytų Berlynas)
Pakui Hardware, Shapeshifter, Heartbreaker, 2014. Vertybinių popierių biržos žaibiškos krizės (16/10/2014) duomenys, 3D judanti grafika, skirta 3-ims LED TV monitoriams, organinis stiklas, plastiko tinklas, dirbtinės odos stiklinė, MDF plokštė (Pakui Hardware nuotr.)
Pakui Hardware, Shapeshifter, Heartbreaker, 2014. Vertybinių popierių biržos žaibiškos krizės (16/10/2014) duomenys, 3D judanti grafika, skirta 3-ims LED TV monitoriams, organinis stiklas, plastiko tinklas, dirbtinės odos stiklinė, MDF plokštė (Pakui Hardware nuotr.)
Pakui Hardware, Crave that Mineral, 2015. Aliuminio ir magnio lydinio ratlankiai, silikonas, Fiji mineralinis vanduo, maistinis Sky Blue pigmentas, PVC žarna, vandens pompa, plastikinis skysčio konteineris, LED apšvietimo sistema (Pakui Hardware nuotr.)
Pakui Hardware, Crave that Mineral, 2015. Aliuminio ir magnio lydinio ratlankiai, silikonas, LED apšvietimo sistema (Pakui Hardware nuotr.)
Katie Paterson, Laiko kūriniai (Saulės sistema), 2014. 9 laikrodžiai, rodantys laiką kiekvienoje Saulės sistemos planetoje, įskaitant Mėnulį
Katie Paterson, Žvakė (iš Žemės į juodąją skylę), 2015. Parafino vaškas, dagtis, kvapai
Katie Paterson, Žvakė (iš Žemės į juodąją skylę), 2015. Parafino vaškas, dagtis, kvapai
Arnas Anskaitis, Keliautojas, 2014-2015. Žemėlapis, sudarytas iš 10-ies dvikalbių Baltijos regiono valstybių žodynų, orientuotų pagal pasaulio kryptis; Enciklopedisto Denis Diderot poemos Paštas iš Kionigsbergo į Mėmelį (1773) garso įrašas; Atvartas iš Enciklopedijos arba Aiškinamųjų mokslų, menų ir amatų žodyno, 17 t. (1765). Skaitmeninis atspaudas
Arnas Anskaitis, Keliautojas, 2014-2015. Žemėlapis, sudarytas iš 10-ies dvikalbių Baltijos regiono valstybių žodynų, orientuotų pagal pasaulio kryptis; Enciklopedisto Denis Diderot poemos Paštas iš Kionigsbergo į Mėmelį (1773) garso įrašas; Atvartas iš Enciklopedijos arba Aiškinamųjų mokslų, menų ir amatų žodyno, 17 t. (1765). Skaitmeninis atspaudas
Arnas Anskaitis, Keliautojas, 2014-2015. Žemėlapis, sudarytas iš 10-ies dvikalbių Baltijos regiono valstybių žodynų, orientuotų pagal pasaulio kryptis; Enciklopedisto Denis Diderot poemos Paštas iš Kionigsbergo į Mėmelį (1773) garso įrašas; Atvartas iš Enciklopedijos arba Aiškinamųjų mokslų, menų ir amatų žodyno, 17 t. (1765). Skaitmeninis atspaudas
Katja Novitskova, Aktyvavimo modelis (Raganosiai), 2014. Aliuminis, skaitmeninė spauda, ekrano išpjova; poliuretanas, plieno išpjova
Walead Beshty, 16 colių varinis kubas (Fedex® Kraft Box© 2005 330504 10/05 SSCC), tarptautinis prioritetas, Los Andželas-Briuselis trk#861718438308, 2011 m. rugpjūčio 31 – rugsėjo 2 d., tarptautinis prioritetas, Briuselis-Paryžius trk#876303869097, 2013 m. sausio 23 – 24 d., tarptautinis prioritetas Paryžius-Briuselis trk#899244571053, 2013 m. gegužės 14 – 15 d., tarptautinis prioritetas, Briuselis-Kaunas trk#806093127029, 2015 m., rugpjūčio 25 – 28 d., 2011. Šlifuotas varis ir sukauptos FedEx transportavimo etiketės
Walead Beshty, varinis kubas (Fedex® Kraft Box© 2005 Fedex 157872 Rev 10/05 SSCC), tarptautininis prioritetas, Los Andželas–Ženeva, trk#860603386371, 2011 m. kovo 9–14 d., tarptautinis prioritetas, Ženeva–Kaunas trk#803581825107, 2015 m. rugsėjo 2–7 d., 2011. Šlifuotas varis ir sukauptos „FedEx“ transportavimo etiketės
Bronė Sofija Gideikaitė, Kelionė, 2013-2015. Instaliacija, siuvinėjimas, drobė, medvilniniai siūlai, nuotraukos rėmeliai, plastikas, kelionės važtaraščiai
Bronė Sofija Gideikaitė, Kelionė, 2013-2015. Instaliacija, siuvinėjimas, drobė, medvilniniai siūlai, nuotraukos rėmeliai, plastikas, kelionės važtaraščiai (fragmentas)
Bronė Sofija Gideikaitė, Kelionė, 2013-2015. Instaliacija, siuvinėjimas, drobė, medvilniniai siūlai, nuotraukos rėmeliai, plastikas, kelionės važtaraščiai (fragmentas)
Roberto Cabot, Ventiliacija, 2008. Silikonas, Ventiliacijos grotelės iš Respublikos rūmų (buvusi VDR, Rytų Berlynas)
Lothar Hempel, Mäusebunker pristatomasis video, 2015. Video, 7:05 min
Liam Gillick, Štai viduje, mes įžengiame į kambarį Coca-Cola spalva dažytomis sienomis, 1998. Spalvos bandymai (Coca-Cola), vinilo dažai ant sienos
Liam Gillick, Štai viduje, mes įžengiame į kambarį Coca-Cola spalva dažytomis sienomis, 1998. Spalvos bandymai (Coca-Cola), vinilo dažai ant sienos
Katie Paterson, Mirštančių žvaigždžių laiškai, 2011 Rašalas, popierius
Katie Paterson, Mirštančių žvaigždžių laiškai, 2011 Rašalas, popierius
Darius Žiūra, Monumentas utopijai, 2015. Dalyvaujant Viacheslav Kovalenko (Sankt Peterburgas) ir S (Dublinas), 2 tonos knygų, skulptūra
Darius Žiūra, Monumentas utopijai, 2015. Dalyvaujant Viacheslav Kovalenko (Sankt Peterburgas) ir S (Dublinas), 2 tonos knygų, skulptūra
Darius Žiūra, Monumentas utopijai, 2015. Dalyvaujant Viacheslav Kovalenko (Sankt Peterburgas) ir S (Dublinas), 2 tonos knygų, skulptūra
Menininko Saâdane Afif meno projektas, kuriame jis pasiūlė lietuvių grupei Candee Train Collective įgroti, o vėliau ir įrašyti, 12 savo sukurtų kūrinių. Atviros Candee Train Collective repeticijos vyksta centrinio pašto erdvėse
Hicham Berrada, Pranašiškas ženklas, 2007-2015. Cheminėms medžiagoms pritaikytas indas, chemikalai
Hicham Berrada, Pranašiškas ženklas, 2007-2015. Cheminėms medžiagoms pritaikytas indas, chemikalai
Hicham Berrada, Pranašiškas ženklas, 2007-2015. Cheminėms medžiagoms pritaikytas indas, chemikalai
Attila Csörgő, Laikrodžio mechanizmas, 2015. Kinetinė konstrukcija, parabolinių reflektorių šviesos projekcija, trikojai, elektros elementai
Attila Csörgő, Laikrodžio mechanizmas, 2015. Kinetinė konstrukcija, parabolinių reflektorių šviesos projekcija, trikojai, elektros elementai
Attila Csörgő, Kauliukų tektonika, 2015. Popieriniai modeliai, Mollweide žemėlapio projekcijos
Attila Csörgő, Kauliukų tektonika, 2015. Popieriniai modeliai, Mollweide žemėlapio projekcijos
Amalia Ulman, Forever&Always, 2015. Masiniu būdu gaminami sienų užrašai
Nuotraukos: Remis Ščerbauskas