.

Paskutinė proga pamatyti parodą „Sutrikus tai tampa apčiuopiama“ Nacionalinėje dailės galerijoje ir dalyvauti ją lydinčiuose renginiuose

Birželio 18 d. Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje uždaroma tarptautinė paroda „Sutrikus tai tampa apčiuopiama. Infrastruktūros ir solidarumai už posovietinės būklės“. Joje pristatomi Ukrainos, Baltarusijos, Sakartvelo, Kazachstano, Lietuvos, Latvijos, Lenkijos šiuolaikinių menininkų kūriniai. Parodos uždarymo savaitgalį vyks ekskursijos, simpoziumas bei menininkų kūrybinės dirbtuvės, kuriose dalyvaus mokslininkės Svitlana Matvijenko ir Eglė Rindzevičiūtė bei iš Baltarusijos kilęs menininkų kolektyvas eeefff. Birželio 16–18 d. parodoje galėsite lankytis už vieną eurą.

2022 m. prasidėjus karui Ukrainoje, visas pasaulis stebėjo, kaip užgrobiama Černobylio atominės elektrinės teritorija. Ši daugiau nei mėnesį trukusi niūri invazijos pradžia išryškino branduolinį terorą kaip vieną iš Rusijos pasitelkiamų karo metodų. Makabriškus įvykius ir radiacijos lygio didėjimą atominės katastrofos teritorijoje patyrė čia dirbantys Černobylio elektrinės darbuotojai, o Rusijos pajėgų judėjimą, destruktyvius ir neracionalius veiksmus užfiksavo anoniminės kamerų akys. Netrukus ši filmuota medžiaga panaudota NDG parodoje pristatomame ukrainiečių kino kūrėjo Oleksio Radynskio filme „Studijos Černobyliui’22“. Kūrinys sulaukė didelio tarptautinio susidomėjimo, pavasarį jis apdovanotas pagrindiniu prestižinio Oberhauzeno trumpųjų filmų festivalio prizu.

Neatsitiktinai branduolinės infrastruktūros ir jų poveikis posovietinio regiono visuomenėms, jų politiniam, ekonominiam, aplinkosauginiam vystymuisi taps pagrindine parodos „Sutrikus tai tampa apčiuopiama“ uždarymo renginio tema. Ją aptars pirmą kartą gyvam pokalbiui birželio 17 d. 14 val. Nacionalinėje dailės galerijoje susitiksiančios dvi žinomos mokslininkės – Londono Kingstono universiteto docentė, kultūros ir politikos tyrėja Eglė Rindzevičiūtė bei ukrainiečių kilmės Simono Fraserio universiteto Komunikacijos mokyklos Vankuveryje docentė Svitlana Matvijenko. Savo tyrimuose mokslininkės gilinasi į platesnes branduolinio teroro, branduolinių infrastruktūrų, kibernetinio karo pasekmes, apsvarsto jų poveikį visuomenei, galios dinamikai ir solidarumo tinklų formavimuisi posovietiniame regione ir už jo ribų. Pokalbis vyks anglų kalba, renginys nemokamas.

Antrasis uždarymo renginys – birželio 17 d. nuo 16 val. 15 min. vyksiančios menininkų kolektyvo eeefff kūrybinės dirbtuvės. Iš Minsko kilę menininkai kvies dalyvauti vaizduotės pratybose, skirtose viešosios erdvės politikai. Šios dirbtuvės atsirems į antrą svarbų parodoje nagrinėjamą klausimą – kaip posovietinių šalių visuomenės šiandien gali pasitelkti šiuolaikines technologijas, senąsias infrastruktūras ir kurti naujas ekonomines bei socialines vizijas, peržengiančias posovietinę praeitį? Remdamiesi savo asmenine patirtimi dalyvaujant solidarumo veiksmuose, nukreiptuose prieš Baltarusijos politinį režimą, menininkai dirbtuvių dalyvius kvies kurti skaitmenines intervencijas viešojoje erdvėje. Dirbtuvės vyks anglų kalba, dalyvavimas nemokamas.

Uždarymo savaitgalio programa

Birželio 16 d. 18 val. – parodos koordinatorės Kotrynos Markevičiūtės ekskursija po parodą (lietuvių k.), įsigijus bilietą už 1 eur. Registracija: https://shorturl.at/pI167

Birželio 17 d. 14 val. – parodos uždarymo simpoziumas

14–16 val. „Branduoliniai laikiškumai“. Svitlanos Matvijenko ir Eglės Rindzevičiūtės pokalbis. Moderatoriai: Aleksejus Borisionokas ir Antonina Stebur. Pokalbis vyks anglų kalba. Dalyvavimas nemokamas.

16.15–18 val. „Algoritminio solidarumo mokykla: kaip pavogti žinių deimantą?“. Menininkų kolektyvo eeefff dirbtuvės. Dirbtuvės vyks anglų kalba. Registracija: https://shorturl.at/pI167

Birželio 18 d. 13 val. – parodos kuratorių Aleksejaus Borisionoko ir Antoninos Stebur ekskursija po parodą (anglų k.), įsigijus bilietą už 1 eur. Registracija: https://shorturl.at/pI167

Parodos dalyviai: Tekla Aslanishvili ir Giorgi Gago Gagoshidze, Mariyam Medet, Yevgenia Belorusets, eeefff, Anna Engelhardt, fantastic little splash, Uladzimir Hramovich, The Museum of Stones redakcinis kolektyvas, Oleksiy Radynski, Alicja Rogalska, Sabīne Šnē, Nomeda ir Gediminas Urbonai, XYANA

Kuratoriai: Aleksei Borisionok ir Antonina Stebur
Architektė Gabrielė Černiavskaja
Grafikos dizaineris Valentin Duduk
Koordinatorės: Kotryna Markevičiūtė ir Austėja Tavoraitė

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Parodos partneris Europos humanitarinis universitetas (EHU)

Rėmėjai: Goetheʼės institutas, „Exterus“, „Fundermax“, „Hostinger“, „Funky Beans“ Informacinis rėmėjas „Artnews.lt“