Audio žurnalas
. PDF

Stasio Povilaičio personalinė fotografijų paroda „Po 30" Vilniaus fotografijos galerijoje

Rugpjūčio 3 d. 17.30 val. Vilniaus fotografijos galerijoje (Stiklių g. 4, Vilnius) atidaroma Stasio Povilaičio personalinė fotografijų paroda „Po 30″. 

Parodos pavadinime skaičius 30 atsirado neatsitiktinai. 1993 metais gegužės 12 d. Panevėžio miesto dailės galerijos I aukšte buvo atidaryta mano pirmoji personalinė fotografijos paroda ,,Iš arklių gyvenimo”. Tai buvo maždaug 10-ties metų fotografavimo po įvairius Lietuvos žirgynus rezultatas. Lygiai po 30 metų toje pačioje galerijoje, tik II aukšte atidaryta jubiliejinė fotografijos paroda pavadinimu „Po 30″.

Žiūrovams pateikiu du fotografinius ciklus: „Išnaros” ir „Variacijos žirgo tema”. Noriu parodyti, kaip iš reportažinio fotografavimo metodo perėjau į konceptualią ir režisuotą fotografiją.

Ciklą „Išnaros” sukūriau 2018–2019 metais. Tai nusivilkti ir be tvarkos numesti drabužiai. Fotografuota prieš šventes (Kalėdas, Naujus metus) ir po švenčių. Švenčių (ne)laukimas, trumpiausios dienos ir ilgiausios naktys, pilka dangaus spalva, žvarbus oras ir vėjas, šaltis ir lietus, o saulės niekur nematyti. Mintys šaltos, gniuždančios ir klausimai apie gyvenimą. Manau, kad tai bandymai užfiksuoti priešventines ir pošventines nuotaikas. Oro sąlygos paveikia fotografo mąstymą ir tas atsispindi nuotraukose. Drabužiai, dėvėti žmonių, prisigėrę įvairių kvapų, nuoskaudų, nerimo, svajonių, meilės trupinių, džiaugsmo, prakaito, kraujo. Nusiplauname praeitį, kuri šiaip ar taip visuomet glūdi mūsų vilkėtuose drabužiuose.

Šie metai yra paskelbti „Žirgo metais”, todėl kitas ciklas – „Variacijos žirgo tema”. Tai yra pati mėgstamiausia mano tema. Anksčiau fotografuodavau kumeles, o dabar mano modeliai yra eržilai. Tai Lietuvos sunkiųjų veislės arkliai ir stambieji žemaitukai. Naudoju įvairius šviesos šaltinius, ne tik saulę, bet ir atšvaitus, veidrodžius, prožektorius. Papildomai įvedu įvairias priemones, kaip pūkus, vandenį, muilo burbulus, dūmus ir kita. Mano tikslas – sužmoginti, mistifikuoti arklį ir visa tai parodyti.

Kadangi fotografuoju juostiniu fotoaparatu,  pastebėjau, kad fotosesijose geriausi kadrai pasirodo, kai keiti fotojuostelę ir dedi naują. Dar vienas momentas: kai mieste ar kelionėje būni su fotoaparatu, situacijų fotosesijai beveik niekada nepasitaiko. Parodiniai kadrai atsiranda, kai esi be „fotiko”.

Per visą savo buvimą fotografijoje išleidau 2 fotografijos albumus, surengiau daugiau kaip 20 personalinių parodų ir lyg šiek tiek suprantu fotografijos meną. Bet kai prieš mėnesį sužinojau, kad prestižiniame  „Sony World Photography Awards 2023″ konkurse vienoje kategorijoje laimėjo fotografija, sukurta dirbtinio intelekto, man kyla klausimas, ar man dar reikia fotografuoti?

Teksto autorius: Stasys Povilaitis

Paroda veiks iki rugpjūčio 26 d.

Parodos partneris Panevėžio miesto dailės galerija.
Lietuvos fotomenininkų sąjungos veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.