Ievos Kotrynos Ski paroda „stonewashing“ „Editorial“ erdvėje
Balandžio 30 d., trečiadienį, 18 val. „Editorial“ erdvėje (Latako g. 3, Vilnius) duris atvers Ievos Kotrynos Ski paroda „stonewashing“.
Menininkė jau nuo pirmųjų savo kūrinių gilinasi į geologinius procesus ir apmąstymus apie skaitmeninio vaizdo vaidmenį ieškant santykio su aplinka. Geologiniai terminai ir leksika kūryboje dažnai tampa atspirtimi platesniems kontekstams. Kaip, pavyzdžiui, žodžio dyke atveju, kuris geologijoje reiškia vienos uolienos intruziją į kitą, o queer žodyne – lesbietę. Būtent taip gimė projektas „Dyke Into“, kuris egzistuodamas Vilniaus viešojoje erdvėje siekė didinti queer žmonių matomumą. „Editorial“ rengiamoje parodoje menininkė toliau seka termino dyke keliais, skirdama daugiau dėmesio pačiam geologiniam procesui. Šį kartą jos kūriniuose susipina geologiniai dariniai, asmeniniai bei kolektyviniai troškimai, banalių bei neapčiuopiamų medžiagų persiklojimai. Galvodama apie ekrano, vaizdo, medžiagos ar žemės paviršių, Ieva Kotryna Ski apmąsto trapų santykį su tikrove, kuris kartais atrodo slystantis pro pirštus. Vaizdas, žemos ar aukštos kokybės, nufilmuotas ar sugeneruotas, nuolat mus apgaudinėja, panašiai kaip stabilumą įkūnijančios uolienos.
„Keliaujant palei Airijos pakrantę ir ieškant geologinių daikų, į vandenį įkrito mano kamera – visą likusią kelionę praleidau su prastos kokybės videokamera ir juostiniu fotoaparatu. Dauguma vaizdų video darbe „faults and folds“ – skaitmeniniu būdu modifikuotos arba dirbtinio intelekto vaizdo generatoriumi animuotos fotografijos. Vaizdas lydosi – jis praranda dokumentinį „stabilumą“ ir pradeda tekėti, mutuoti, klostytis. Uolienų dariniai ir kraštovaizdis nuolat transformuojasi ir kinta.
Abstrakčios fotografijos, eksponuojamos ant sienos, siūlo mikroskopinį žvilgsnį į žėručio mineralą. Jas netikėtai atradau senelio archyve ką tik grįžusi iš Airijos. Keliaudama tenai sužinojau apie „žėručio skandalą“ (angl. Mica Scandal), dar vadinamą Airijos brokuotų blokų krize, kai naujai pastatyti namai ėmė trupėti dėl perteklinio žėručio kiekio statybiniuose mišiniuose. „Žėrutis yra virusas!“ – rašoma pakelėse išstatytuose plakatuose. Žėrutis – natūraliai trapus mineralas, lengvai skylantis į plonas, elastingas plokšteles. Tačiau tinkamame kontekste jis itin vertingas – dėl savo atsparumo karščiui dažnai naudojamas kaip izoliatorius, o dėl blizgumo – kosmetikos gamyboje.
Įvairios prigimties atvaizdai trinasi vienas į kitą kaip daiktai kišenėje. Akmenys persikloja džinsų audiniu. Parodos pavadinimas „stonewashing“ kilęs iš termino, nurodančio į metodą, naudojamą džinsinio audinio blukimui ir minkštėjimui pagreitinti. Pradžioje audiniui šlifuoti buvo naudojami vulkaninės kilmės pemzos akmenys – trindamiesi su medžiaga jie suteikdavo nusidėvėjimo efektą. Šio tikslingai sukurto įvaizdžio privalumas – didesnis atsparumas įbrėžimams ir nusidėvėjimo požymiams“, – pasakoja Ieva Kotryna Ski.

Ieva Kotryna Ski. Asmeninio archyvo nuotrauka
Ieva Kotryna Ski (1994 m.) šiuo metu gyvena Paryžiuje, kur baigė kino bakalauro studijas bei magistro studijas meninio tyrimo programoje École Universitaire de Recherche ArTeC. Savo Meninę praktiką menininkė pradėjo nuo telefono video estetikos, iš to atsirandančių technologinių glitch’ų ir fragmentuotos kasdienybės dokumentavimo. Ieva Kotryna neseniai pristatė savo kūrybą grupinėje parodoje „Les Ambassadeurs“ (2024 m.) Fondation Fiminco, Prancūzijoje; personalinėje parodoje „Faults and Folds“ (2024 m.) CCA Derry~Londonderry, Šiaurės Airijoje; bei in situ instaliacijoje „Daikteliavimas“ (2024 m.) Kuršių nerijoje, Nidos meno kolonijos kvietimu. Jos kūriniai taip pat buvo rodomi grupinėse parodose festivalyje „Ars Electronica“ Lince (2022 m.), „Cité des Arts“ Paryžiuje (2022 m.) ir Šiuolaikinio meno centre Vilniuje (2021 m.). 2021 m. jos video instaliacija „Smegduobė“ pelnė publikos prizą ŠMC organizuotoje parodoje „JCDecaux premija: Tarpai“.
Parodos architektė Ona Juciūtė
Parodos instaliacija: Rytis Urbanskas, Gediminas G. Akstinas, Vytautas Narbutas
Dizainerė Dalia Dūdėnaitė
Kalbos redakcija: Alexandra Bondarev, Kristina Pilitauskienė
Paroda veiks iki birželio 28 d.
Parodos lankytojai gali ateiti su savo augintiniais, ypač su šunimi vedliu ar pagalbininku.
Menininkė dėkoja Ievai Kabašinskaitei, Vytautui Narbutui (geologui) ir visai savo šeimai, Marianna Maruyama, Mark Cooper, CCA Derry~Londonderry, Marcia Sloane, Viltei Bražiūnaitei.
Parodą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.