.

Šiuolaikinio meno festivalio VIRUS’23 Šiauliuose

Spalio 25 d. 17 val. Šiaulių dailės galerijoje (Vilniaus g. 245) vyks  šiuolaikinio meno festivalio VIRUS’23 atidarymo šventė.

Spalio 25 d. (ketvirtadienis)
VIRUS ATIDARYMAS 17.00 val.
Grupės „Non Grata” (Estija) performansas „Diverse Universe”.
http://www.nongrata.ee
Rasos Jansonės (Latvija) paroda „Apglėbsiu ir sušildysiu”.
http://www.rasajansone.com
Dueto HARTMANNMUELLER (Vokietija) performansas „in danger”.
(Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245)
https://www.hartmannmueller.de
Garsinė atidarymo scenografija – OBCDN
VIRUS MUZIKA IR POEZIJA 19 val.
„O sole mio! – improvizacija Šiauliams”. Rolandas Rastauskas (tekstai, balsas), Arkadijus Gotesmanas (perkusija), Tomas Kutavičius (klavišiniai), Juozas Milašius (gitara) ir Aurelija Maknytė (vj makaura).
(Koncertų salė „Saulė”, Tilžės g. 140)
Atidarymo proga renginiai nemokami

Lapkričio 7 d. (trečiadienis)
VIRUS ŠOKIS 18.30 val.
Kauno „Auros” šokio teatro spektakliai „Norėčiau būti paparčio žiedu” Bea Debrabant (Prancūzija)
http://aura.lt/2018/03/29/noreciau-but-paparcio-ziedu/
ir „Sprendimas, II d.” B.Letukaitė/G.Koster (Lietuva/Nyderlandai).
http://aura.lt/2018/01/26/sprendimas/
(Šiaulių dramos teatras, Tilžės g. 155)
Bilieto kaina 7 Eur, 5 Eur

Lapkričio 8 d. (ketvirtadienis)
VIRUS DŽIAZAS 18.30 val.
Grupių „Timid Kooky”
ir „Sheep Got Waxed” koncertas.
https://sheepgotwaxed.bandcamp.com/
(Šiaulių dramos teatras, Tilžės g. 155)
Bilieto kaina 7 Eur, 5 Eur

Lapkričio 14 d. (trečiadienis)
VIRUS ŠOKIS 18 val.
Šeiko šokio teatras ir Nacionalinis Kano miesto šokio centras Normandijoje.
“Pareiškiu – Brandir”. Premjera 2018
(Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245)
Renginys nemokamas

Lapkričio 16 d. (penktadienis)
VIRUS MENAS 17 val.
Andrus Joonas (Estija) parodos „Mindsurfer vol.5″ atidarymas ir performansas.
(Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245)
Renginys nemokamas

Lapkričio 22 d. (ketvirtadienis)
VIRUS MADOS VITRINA 17 val.
Agnė Biskytė. “Epizodas iš mados pasakos “Eglė – žalčių karalienė”.
Mantas Bartkus. Kūrybiniam ženklui #F6. Kolekcija – „Gaidys”. Preliudija.
(Šiaulių dailės galerija, Vilniaus g. 245)
Renginys nemokamas

Lapkričio 24 d. (šeštadienis)
VIRUS MADA 19 val.
Tarptautinis avangardinės mados šou VIRUS’23
(Šiaulių lengvosios atletikos maniežas. S. Daukanto g. 25)
Bilieto kaina 7 Eur, 5 Eur

Rėmėjai: Lietuvos Kultūros taryba, Šiaulių miesto savivaldybė, Latvijos valstybinis kultūros kapitalo fondas, Latvijos fotografijos muziejus.
Informaciniai rėmėjai: LRT Plius, savaitraštis „Etaplius”, naujienų portalas „Etaplius”, dienraštis „Šiaulių kraštas, dienraštis „Šiaulių naujienos”.
Partneriai: Šiaulių lengvosios atletikos maniežas, Šiaulių kultūros centras, Koncertų salė „Saulė”, wãpsva LT dizaino namai”, „BIS A BIS”, kavinė “Arkos”, UAB „Balheidas”, Šiaulių dramos teatras, Šiaulių valstybinė kolegija.
Organizatorius: Šiaulių dailės galerija.

Plačiau apie festivalio atidarymo dalyvius

NON GRATA – ENERGIJOS CUNAMIS

Kas labiausiai tinka šiuolaikinio meno festivalio VIRUS’23 atidarymui? Žinoma, nenuilstantys provokatoriai iš Estijos ─ tarptautinė menininkų grupė NON GRATA. Spalio 25 d., ketvirtadienį, 17.00 val. festivalio atidarymo metu susitiksime su šiais menininkais.
Su skandalingais performansais NON GRATA nuolat keliauja po visą pasaulį ─ Aziją, Ameriką, Europą. Iš jų galima tikėtis visko ─ sprogdinanti jų performansų energija, pasirodymai, persmelkti lengvo žaismingumo ir erotiškumo yra drąsi ir provokatyvi mūsų visuomenės vaizdinių kritika. Todėl jiems abejingų nelieka. Grupės meniniai ritualai įtraukia, užburia, atveria kitokį matymą arba supykdo, atstumia ir sukelia pasibjaurėjimą. Pasak grupės lyderio Alo Paldroko, absoliuti dauguma NON GRATA pasirodymų yra interaktyvūs ir atviri intervencijai. Įvairiose situacijose iš publikos galima laukti daug ko ─ trikdančių komentarų ar tiesioginės fizinės jėgos. Tokiame chaose sunku atskirti atlikėją nuo žiūrovo – kiekvienas fiziškai ar bent energetiškai tampa renginio dalyviu. Vienas svarbiausių performanso meno iššūkių – gebėti kontroliuoti atlikimo procesą, būti pasiruošusiam improvizuoti ir valdyti vyksmą nenuspėjamose situacijose.
NON GRATA manifestuoja kūrybos laisvę, fiziškai susiedama pasaulinius kūrybos tinklus. Pagrindinis grupės braižas yra narių anonimiškumas, vietinio meno konteksto ignoravimas, o grupės vardas nuolat lydimas įvairiausių gandų ir apkalbų. Grupės meno pasaulis prasideda ten, kur daugeliui jis baigiasi. Šių egzotiškų pranašų estetiniai ir provokuojantys iššūkiai suskamba tokiose vietose, kur įprastas meno pasaulis neveikia.
Šie performanso meistrai tikri, kad jų ritualus patyrę Šiuolaikinio meno festivalio VIRUS’23 žiūrovai taps ištikimais jų suokalbininkais.

http://www.nongrata.ee/

IMPROVIZACIJA ATIDARYMUI

Spalio 25 d., ketvirtadienį, 19.00 val., koncertinėje įstaigoje “Saulė”

„Viruso” festivalio senbuvis, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas, poetas, dramaturgas ir rašytojas, išskirtinė scenos žvaigždė Rolandas Rastauskas sugrįžta su spalvinga komanda į Šiaulius ir „Viruso” festivalio atidarymui skiria poezijos, vaizdo ir muzikos reginį „O sole mio! – improvizacija Šiauliams”.
Rolando suburtoje komandoje ─ maištingasis Lietuvos džiazmenas Juozas Milašius, kuris savo muzikoje išbandė ir totalųjį free, ir triukšmo galimybes, ir alternatyvius garso išgavimo būdus, provokuodamas pačias prieštaringiausias reakcijas.
Rolandas Rastauskas ir avangardinio džiazo žvaigždė, unikalus perkusininkas Arkadijus Gotesmanas yra daugelio meninių sumanymų bendraautoriai, todėl jie vėl kartu. Žinomas kompozitorius ir džiazo muzikantas, pianistas Tomas Kutavičius šiam projektui suteiks dar daugiau įvairovės ir kompozitoriaus „režisūros” spalvų.
Garsus ir poeziją didžiulio ekrano vaizdais sintezuos originali medijų menininkė Aurelija Maknytė http://maknyte.com/. Jos kuriamų vaizdų subtilumas pavergiantis, todėl Rolandas labai dažnai kviečia Aureliją į savo projektus. Tai bus muzikos ir garsų, vaidybos ir vaizdų griūtis, įtaigi meno rūšių samplaika, kuriai prasmingą kryptį suteiks nepakartojamas Rolando Rastausko balso tembras.
Šiame renginyje šiauliečiai turės retą progą išgyventi savo tapatumo virsmus, juk Rolando projektas skirtas jo gimtinei – Šiauliams. Tai šio festivalio atidarymui skirtas vienkartinis renginys, todėl jis nemokamas. Privalai būti ─ kitos progos nebus.

APGLĖBSIU IR SUŠILDYSIU: Rasos Jansonės (Latvija) personalinė paroda Šiaulių dailės galerijoje atidarys ir Šiuolaikinio meno festivalį VIRUS’23.

2018 m. spalio 25 d., 17 val. Šiaulių dailės galerijoje įvyks Latvijos menininkės Rasos Jansonės parodos „Apglėbsiu ir sušildysiu” atidarymas. Ši paroda rengiama tarptautinio šiuolaikinio meno ir mados festivalio „VIRUS’23” proga, ir bus atvira publikai iki 2018 m. lapkričio 10 d.
Latvijoje Rasa Jansonė yra žinoma kaip emocijų prisotintų bei psichologiškai turtingų instaliacijų tapytoja ir autorė. Taip pat ji yra „Rygos laikas” žurnalo redaktorė ir 2018 metais išbandė savo jėgas naujame amplua: Latvijos Fotografijos Muziejuje kartu su filosofe Jana Kukaine sukūrė parodą „Vilna ir šilkas. Naujoji Erotika”. Rasos Jansonės personalinė paroda Šiaulių dailės galerijoje bus pirmoji autorės paroda Lietuvoje, tai taip pat bus ir festivalio “Virus’23” atidarymas.
Dviejuose Šiaulių dailės galerijos aukštuose, apimančiuose 400 kvadratinių metrų erdvę, Rasa Jansonė eksponuos naujausius savo darbus. Verta paminėti, jog dalis darbų buvo sukurti būtent šiai parodai. „Apglėbsiu ir sušildysiu” – tai humaniško veiksmo pažadas, reikšminga veikla, intencija rūpintis, padėti, pagerinti. Vis dėlto atidesnis žmonių, kurie atlieka šiuos veiksmus, stebėjimas, keliant klausimus kodėl ir kam jie tai daro, atskleidžia santykių daugialypiškumą ir priveda prie išvados, jog rūpestis, pagalba, gėris ne visada slypi už veiksmų motyvacijos bei rezultato. Taigi kaip iš tiesų vystosi žmonių santykiai? Kokia dalis veiksmų yra tikrai mūsų pasirinkimas? Kokio laipsnio poveikį turi išorinės sąlygos ir aplinkybės? Kokią įtaką daro iš tėvų bei senelių paveldėti elgsenos kodai ir kokią kainą turi išsilaisvinimas nuo jų?
Pirmasis parodų salės aukštas dedikuotas Rasos Jansonės instaliacijoms. Viena iš jų dalijasi parodos pavadinimu: „Apglėbsiu ir sušildysiu” sudaryta iš keleto tuzinų vaflių keptuvių, atvertų ir plokščiai išdėstytų. Nors iš dalies jos primena liemenėles, moteriško erotiškumo įspūdį ar motinos žindančią krūtį, tai tik akimirkos blyksnis – metalinė medžiaga ir tai, kad šios ketaus keptuvės gali būti įkaitintos iki 200 laipsnių Celsijaus, mintis nukreipia į gerai žinomą „geležinės mergelės” kankinimą. Maisto gamyba – tai gyvenimą palaikantis veiksmas, bet nemažėjanti ir niekad nesibaigianti jo reikiamybė suvaržo ir kankina. Viso to centre Mergelė Marija, Dievo motina. Jos krūtis maitina Dievo Sūnų – šis pasiekimas iškelia ją aukščiau visų moterų, tačiau vyriškojoje hierarchijoje ji vis tiek lieka tik instrumentu – indu, sklidinu dėl Dievo Sūnaus. Instaliacija „Ritualo vieta” žaismingai perteikia kito virtuvės rakando – pjaustymo lentos – semantiką. Kelios grupės skirtingų formų pjaustymo lentų su vaizdais iš Latvijos fotografijos muziejaus kolekcijos, privačių autorės archyvų ir našlaičių darbų, rastų antikvarinėse parduotuvėse. Kaip praktiškas ir kasdien naudojamas virtuvės reikmuo pjaustymo lenta gali sužadinti puikiai pažįstamo komforto ir saugumo jausmus, malonias maisto dalijimosi su šeima akimirkas – tai, kas sena ir fundamentalu. Vis dėlto, suvokimas, kad lenta buvo naudojama pjaustyti tai, kas gyva, ir vaizdų iš nepažįstamųjų gyvenimų fragmentai skatina susimąstyti – kokia tų „fundamentalių” vertybių kaina? Kas paslėpta po „gražios močiutės” ir „stipraus senelio” kaukėmis? Kontrastas tarp aiškios idilės ir to, kas neregima, bet įtariama, taip pat išryškėja „Dangaus krašto” serijose.
Viršutinis parodų salės aukštas yra dedikuotas Rasos Jansonės tapybai. Ekspozicija aprėps darbų, sukurtų 2014 – 2018, serijas: „Šeimos”, „Mankštos mašina. Autoportretas” ir „Visa ta laimė”. Rasos Jansonės tapymo stilius ir paletė pasižymi ekspresyvumu, o ir darbų turinys prieštaringas. Šeimos bei šeimos manifestacijų vaizdavime menas perteikiamas gėriu ir grožiu, tačiau su tokiu pat lengvumu ir šiluma ji tapo, priartėjusi prie temų, kurios dažniausiai paliekamos anapus uždarų durų, – apvalkaluose slepiamos galvos bei ašaromis permirkusios pagalvės. Atvirumas apie asmeninius išgyvenimus tampa ryšio tašku su žmonėmis, kurie gali pasirodyti prašmatnūs ir džiaugsmingi nuotraukose, tačiau grįžtantys į suirusią realybės akimirką, kai palieka saloną. „Parodyk savo žaizdą” kaip Joseph Beuys kartą skelbė, nes, anot jo, tai vienintelis kelias į išgijimą.
Jausmai ir jautrumas (taip pat jausmingumas), jų laipsniškumas šiuose darbuose leidžia paaukštinti juos į universalią emocijų sferą ir pajusti jų emocinę įtaką. Savo kūryboje Rasa Jansonė plėtoja temas, susijusias su moteriškomis patirtimis bei lyčių problemomis, ir yra viena iš nedaugelio Latvijos menininkų, kurie nevengia iškelti feminizmo klausimų vizualiame mene.

http://www.rasajansone.com/en/

Apie festivalį

Spalio 25 d. atidaromas šiuolaikinio meno festivalis VIRUS’23. Kuo jis ypatingas? Savo gebėjimu atsinaujinti, jungti meno aktualijas ir mados pasaulį, stebinti tarptautiškumu. Todėl visi ieškantys spalvingų potyrių, kviečiami į atidarymą, kurio atmosferą kurs visame pasaulyje gerai žinoma skandalinga performanso meno grupė „Non Grata”. Bus ugnies ir kūno, karnavalo ir ekstazės. Emocijas subalansuos žinomos latvių menininkės Rasos Jansonės paroda „Apglėbsiu ir sušildysiu”. Neįmanoma likti abejingu jos emocionaliems didžiulio formato portretams, kuriuose puikiai dera meistriška tapyba, popkultūros ikonos ir nuoširdumas. Skulptūrinius molio ir kūno persiliejimus savo performanse pademonstruos menininkų duetas iš Vokietijos HARTMANNMUELLER.
Atidarymo programą užbaigs išskirtinis poezijos, muzikos ir video meno įvykis koncertų salėje „Saulė”. Poetas, rašytojas, performeris, nacionalinės premijos laureatas Rolandas Rastaustas po pertraukos grįžta į savo gimtą miestą kartu su džiazo virtuozais Arkadijumi Gotesmanu, Tomu Kutavičiumi, Juozu Milašiumi ir video menininke Aurelija Maknyte. Marga komanda ruošia specialią premjerą „O sole mio!”. Įvykis garantuotas. Beje, festivalio atidarymo proga – nemokamas.
Tradiciškai Virus’o festivalis pasklinda po įvairias miesto erdves. Lapkričio 7 d. Šiaulių dramos teatrą išjudins šiuolaikinio šokio siautulys. Du įspūdingus, tik sukurtus šokio spektaklius parodys Kauno šokio teatras „Aura”. Tarptautinės trupės, kviestiniai režisieriai yra stipraus reginio garantas. Tai reta galimybė šiauliečiams pasimėgauti šia jausminga meno rūšimi mieste. Nepraleiskite progos.
Festivalio muzika taip pat skambės dramos teatro scenoje. Retai galima išgirsti šiuolaikinį džiazą teatro aplinkoje. Tokį malonumą lapkričio 8 dieną suteiks dvi ekscentriškos, žaibiškai išgarsėjusios grupės „Timid Kooky” ir „Sheep Got Waxed”. Gros ypatingai artistiški, įvairius žanrus drąsiai miksuojantys jauni muzikantai, todėl jiems aktorių scena labai tiks.
Lapkričio 14 dieną festivalis grįžta į Šiaulių dailės galeriją su tarptautiniu šiuolaikinio šokio projektu „Pareiškiu – Brandir”. Garsaus Prancūzijos šiuolaikinio šokio choreografo Albano Richardo kartu su prancūzų ir lietuvių šokėjais sukurtas spektaklis, skirtas Lietuvos nepriklausomybės šimtmečiui. Tai judesio akrobatika apie drąsą būti savimi.
Lapkričio 16 d. galerijoje atidaroma antra festivalio paroda „Mindsurfer vol.5.” Jos autorius estas Andrus Joonas garsėja kaip performanso, tapybos, video meno sintezuotojas. Jo parodos – tai egzistenciški, įvairiomis meno rūšimis išplėtoti pasakojimai, kuriuose persipina labai asmeniški išgyvenimai ir mitinės vizijos. Atidarymo proga menininkas atliks Šiaulių aktualijoms pritaikytą premjerinį meninį įvykį.
Įvadu į ryškiausią festivalio renginį – tarptautinį avangardinės mados šou, bus mados vitrinų projektas „Epizodas iš mados pasakos „Eglė – žalčių karalienė”, kurio sumanytoja Agnė Biskytė šalia galerijos esančias ištuštėjusių parduotuvių vitrinas pavers ryškia, šviečiančia, praeivius intriguojančia meno ir mados, kostiumo ir skulptūros sinteze. Šį renginį papildys smagi Agnės paskaita apie pasakiškumo motyvus mados industrijos pasaulyje. Vitrinos galerijoje dalyvaujantis kostiumo dizaineris Mantas Bartus mums pasiūlys intriguojančią lietuviško vyriškumo tapatumo studiją.
Festivalio finalas, kaip visada, būna ir kažko pradžia. Visų pirma, naujausių mados tendencijų. Jos bus pristatytos tarptautiniame avangardinės mados renginyje, kuriame persipins performansas ir muzika, kinetinė skulptūra ir kostiumas, kosminės vizijos ir šiuolaikinis šokis. Išaugęs konkursinis mados šou iškeliauja iš savo tradicinės vietos – dailės galerijos į Šiaulių lengvosios atletikos maniežą, kuris bus meniškai transformuotas į egzotišką mados pasaulį. Tai labai drąsus sprendimas, bet jau dabar ryškėja jo sėkmė. Nepraleiskite puikios progos rudeninių vakarų depresiją išmainyti į ryškiaspalves patirtis ir atradimo jaudulį.