.

Naujausioje Taikomosios dailės ir dizaino muziejaus parodoje – Chagallo, Picasso ir Ernsto keramikos dirbiniai ir gobelenai

Balandžio 25 d., ketvirtadienį, 17 val. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejus kviečia į dviejų naujų parodų atidarymą. Parodoje „Chagall. Picasso. Ernst. Keramika ir gobelenai“ pristatomi vienų garsiausių XX a. dailininkų, formavusių praėjusio šimtmečio dailės raidą, keramikos dirbiniai ir pagal jų kūrinius austi gobelenai. Parodą lydi dailininko Dariaus Hecqo-Cauquilo darbų paroda „Grįžimas prie ištakų“. Parodos veiks iki rugsėjo 30 d.

„Lietuvos meno mylėtojams paroda suteikia unikalią galimybę susipažinti su ne taip gerai žinoma, bet ne mažiau kerinčia Chagallo veikla keramikos ir tekstilės srityje – tai dar vienas žvilgsnis į jo įvairiapusę kūrybą. Įvairialypiame kūrinių rinkinyje – nuo vaizduotės galia stebinančios keramikos iki rafinuotų gobelenų – atsiskleidžia žaismingi Chagallo eksperimentai su forma, tekstūra ir pasakojimu. Kaip ir menininko legendiniai tapybos ir grafikos darbai, šie kūriniai mus kviečia į sapnišką visatą, kurioje folkloras, mitologija ir asmeninė patirtis susipina į fantastišką vaizdų ir emocijų audinį“, – teigia LNDM generalinis direktorius Arūnas Gelūnas.

„Marcas Chagallas, Pabloʼas Picassoʼas, Maxas Ernstas – vieni garsiausių dailininkų, formavusių XX a. dailės lauką. Daugumai žiūrovų gerai žinomi jų tapybos ir grafikos darbai, kiek mažiau – kartkartėmis autorių parodas paįvairinantys keramikos dirbiniai, bet pagal dailininkų kūrinius austi gobelenai beveik nematyti. Ši paroda – tai unikali galimybė susipažinti su išskirtiniais garsių menininkų darbais“, – sako parodos kuratorė Vilma Gradinskaitė.

Marcas Chagallas ir Yvette Cauquil-Prince prie gobeleno „Arlekinų šeima“, Quai d’Anjou, Paryžius, 1972

Pirmoji Šiaurės rytų regione

Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje atidaroma paroda „Chagall. Picasso. Ernst. Keramika ir gobelenai“ – pirma tokia ne tik Lietuvoje, bet ir kaimyninėse šalyse. Parodos lankytojai turės unikalią galimybę išvysti dvidešimt tris Marco Chagallo ir Pablo Picasso keramikos dirbinius – pano, lėkštes, vazas, ąsočius, ir dvylika meistrės Yvette Cauquil-Prince pagal M. Chagallo, P. Picasso ir M. Ernsto eskizus austų gobelenų.

Savo kūriniuose dailininkai pasakoja apie pamatines etikos ir moralės vertybes, siekia darnos su gamta, nostalgiškai žvelgia į vaikystę. Pasak parodos kuratorės V. Gradinskaitės, kūriniai lankytojams pristatomi skirtingais teminiais pjūviais: Biblijos, karo ir taikos, gimtojo štetlo, cirko, koridos ir meilės.

„Mūsų gyvenime, kaip ir dailininko paletėje, yra viena spalva, suteikianti prasmę gyvenimui ir menui. Tai meilės spalva“, – teigė dailininkas M. Chagallas.

Pablo’as Picasso’as ir Marcas Chagallas Madoura keramikos dirbtuvėje Valorise, apie 1948–1952

Chagallo ir Picasso bendri kūrybiniai eksperimentai

Prancūziją dėl nacių okupacijos palikęs ir į JAV persikėlęs M. Chagallas į Europą sugrįžo tik po Antrojo pasaulinio karo ir netikėtos mylimos žmonos Bellos mirties. Apsigyvenęs Prancūzijos Rivjeroje, kur gyvavo senos antikinės keramikos tradicijos, XIX a. ir XX a. sandūroje atgaivintos menininkų avangardistų, dailininkas atrado save vienoje seniausių meno rūšių. Šiek tiek daugiau nei per dvidešimt metų – nuo 1949 iki 1972-ųjų – M. Chagallas sukūrė daugiau nei 350 keramikos dirbinių.

Kurdamas keramikos dirbtuvėje „Madoura“ Valorise, M. Chagallas dažnai sutikdavo vieną žinomiausių ispanų dailininkų – P. Picasso’ą. Abu menininkai eksperimentavo įvairiomis technikomis, ieškojo degamų glazūrų netikėtų spalvinių derinių, lipdė ir žiedė vazas, lėkštes, pano. M. Chagallas ir P. Picasso’as įžvelgė ypatingą pirmykštę keramikos simboliką, kai per ugnį transformuojama žemė, t. y. molis, įgauna naujas formas ir reikšmes.

Su audimo meistre Y. Cauquil-Prince M. Chagallas susipažino septinto dešimtmečio viduryje, jų kūrybinis bendradarbiavimas truko ilgiau nei du dešimtmečius. Y. Cauquil-Prince savo žinias ir talentą skyrė M. Chagallo, P. Picasso, M. Ernsto ir kitų dailininkų darbams perkelti į tekstilę. Parodoje eksponuojami ir pirmieji pagal M. Chagallo eskizus sukurti gobelenai – „Arlekinų šeima“ (1966) ir „Kūrimas“ (1971). Po M. Chagallo mirties 1985 m. meistrė toliau audė gobelenus pagal dailininko kūrinius.

Darius Hecqas-Cauquilas savo studijoje Paryžiuje, 2023

Dailininko Dariaus Hecqo-Cauquilo kvietimas grįžti prie ištakų

Parodą „Chagall. Picasso. Ernst. Keramika ir gobelenai“ lydi dailininko Dariaus Hecqo-Cauquilo darbų paroda „Grįžimas prie ištakų“. Tarp dvidešimties eksponuojamų menininko darbų pristatomi gobelenai, iš pjuvenų ir aliejinių dažų ant drobės sukurtos kompozicijos, aliejiniais dažais dekoruotos akmens ar jūros bangų nugludintos medžio skulptūros.

Tapytojo Emile’io Hecqo ir audimo meistrės Yvette Cauquil-Prince šeimoje gimęs menininkas nuo mažumės iš savo motinos mokėsi gobeleno meno. D. Hecqas-Cauquilas surengė daugiau nei keturiasdešimt personalinių parodų Prancūzijoje, Belgijoje, Ispanijoje, Japonijoje ir kitose šalyse. Dailininko darbai įtraukti į Prancūzijos nacionalines kolekcijas, tarp jų – Pompidou nacionalinio meno ir kultūros centro. Lietuvoje D. Hecqo-Cauquilo kūryba pristatoma pirmą kartą.

Atidarant parodas balandžio 25 d. 17 val. LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje (Arsenalo g. 3A, Vilnius) dalyvaus Marco Chagallo anūkės Meret Meyer ir Bella Meyer, taip pat  audimo meistrės Yvette Cauquil-Prince sūnus, dailininkas Darius Hecqas-Cauquilas.

Paroda „Chagall. Picasso. Ernst. Keramika ir gobelenai“
Projekto vadovė Džiuljeta Žiugždienė
Projekto koordinatorė Živilė Intaitė
Parodos kuratorė dr. Vilma Gradinskaitė
Architektė Ūla Žebrauskaitė-Malinauskė
Grafikos dizainerė Jonė Miškinytė

Parodoje eksponuojami dailės kūriniai priklauso Idos Chagall ir Michelio Brodskyʼio, taip pat Yvette Cauquil-Prince kolekcijoms.
Dėkojame ponioms Meret Meyer, Bellai Meyer ir ponui Dariui Hecqui-Cauquilui, paskolinusiems keramikos dirbinių ir gobelenų.

Paroda „Grįžimas prie ištakų“
Kuratorės: Ambre Gauthier, Vilma Gradinskaitė
Architektė Ūla Žebrauskaitė-Malinauskė
Grafikos dizainerė Jonė Miškinytė