.
2010    07    21

Medijų paroda „Tiltas: tekstas, garsas, vaizdas“ Fluxus Ministerijoje

artnews.lt

tiltasplakatweb

Liepos 23 d. Vilniuje, „Fluxus Ministerijos“ mažojoje salėje atidaroma medijų meno paroda „Tiltas: tekstas, garsas, vaizdas“, kurią pristato Kultūrų komunikacijų  centras „Kultūrpolis“.

Projektas „Tiltas: tekstas, garsas, vaizdas“ – tai dviejų menininkų, austro Floriano Gruberio ir lietuvio Ramūno Čičelio, per 2010 m. kovo mėnesį Klaipėdos kultūrų komunikacijų centre „Kultūrpolis“ kartu sukurti darbai. Jį sudaro dvi dalys – video filmas / instaliacija „Kelionės laivu dienoraštis“ bei trys garso skulptūros: „Gurmaniška garsų sriuba“, „Vidinis portretas“ ir „Laiškas pasąmonei“. Ramūno Čičelio indėlis į projektą – tai tekstai video darbui bei minėtiems garso objektams ir šių tekstų įskaitymas. Florianas Gruberis projekte kūrė vaizdą ir garsą.

Video filmas „Kelionės laivu dienoraštis“ iš kitų tokio pobūdžio darbų išsiskiria originaliu vaizdiniu sprendimu: užfiksuotų objektų statiškumas labai primena nuotraukas, tačiau įsižiūrėjus atidžiau, pastebimas minimalus (todėl itin reikšmingas) veiksmas. Filmo tekstams būdinga praktinės filosofijos problematika, jie lengvai suprantami ir turinčiam filosofijos žinių studentui, ir tiesiog eiliniam žiūrovui. „Kelionės laivu dienoraštis“ yra proga auditorijai sustoti, įsiklausyti ir mąstyti neskubant, tarytum ilsintis, tačiau ne pramogaujant, o grįžtant į savo tapatybę, tikrąjį „aš“. Filmas kurtas lyg sau, todėl vadinamas dienoraščiu, tačiau dėl to jis tik atviresnis ir reflektyvesnis. Kurdami filmą, autoriai vaizdų ir tekstų inspiracijų ieškojo Klaipėdos mieste, Kuršių nerijoje bei Vilniuje. Čia užfiksuoti itin estetiški vaizdai, kuriuos žiūrėti netrukdo iš pirmo žvilgsnio monotoniškas, kiek hipnotizuojantis tekstas. „Kelionės laivu dienoraštis“ pagal žanrą priskirtinas alternatyviajam, nekomerciniam, eksperimentiniam kinui. Autoriai sukūrė dvi šio filmo versijas – įgarsintą lietuvių ir anglų kalbomis.

Garso skulptūros gimė F. Gruberiui įrašinėjant aplinkos garsus Klaipėdos viešosiose vietose. Taigi šiai projekto daliai panaudoti garsai ir iš austrų  menininko savarankiškai kurto „Klaipėdos garsyno dienoraščio“. Skulptūrų veikimo principas yra pagrįstas garsiakalbio, per kurį leidžiamas garsas bei balsas, sąlyčiu su konkrečiais objektais-daiktais: puodais sriubai, molbertu ir pašto dėžute. Taip šiuose objektuose per jų garsines ypatybes atskleidžiamos mūsų išankstiniu „žinojimu“ užkoduotos asociacijos. Skulptūra „Laiškas pasąmonei“ klausytojui pasakoja apie giluminę žmogaus psichologiją, „Gurmaniška garsų sriuba“ kalba apie galimybę žmogui pačiam rinktis savo garsinę aplinką, o „Vidinis portretas“ – apie dailininko ar menininko kūrybinį procesą. Abi projekto „Tiltas: tekstas, garsas, vaizdas“ dalys žiūrovui bei klausytojui turi ir edukacinės reikšmės – tai savotiškos garso ir vaizdo „ekologijos“ įtvirtinimas audio ir video šiukšlių perpildytame pasaulyje. Taip tiesiamas tiltas tarp skirtingų medijų rūšių, tarp skirtingų tautybių ir tradicijų, tarp mąstymo apie savo gyvenimą ir automatizmo. Visi projekto kūriniai primena būdravimą tarp miego ir sąmoningumo, gyvenimo ir mirties. Todėl ant DVD plokštelės su video filmu / instaliacija autoriai užrašė: „Paskutiniai žodžiai iš Klaipėdos spąstų“ (asociacija su Jono Meko filmo „Zefiro Torna“ vaizdu, kuriame ant laivo užrašyta: „Niujorko spąstai“).

Florianas Gruberis yra austrų medijų menininkas, gimęs netoli Salzburgo, studijavo Miunchene bei Vienoje, o dabar gyvena Austrijos sostinėje, kurioje ir dirba. Ramūnas Čičelis yra vilniškis / klaipėdiškis, baigęs literatūrologijos studijas, šiuo metu rašantis monografiją apie Jono Meko kūrybą, dirbantis su Klaipėdos kultūrų komunikacijų centru, baigiamos kurti dokumentinės video apybraižos „Bežiūrint į Lietuvą“ režisierius.

Projektas sukurtas „Kultūrpolio“ meno rezidentūros programos metu.

Paroda veiks iki rugpjūčio 11 d.