Vienos Modernaus meno muziejuje (MUMOK) atidaroma Rytų Europos meno paroda „Lyties kontrolė. Moteriškumas ir vyriškumas Rytų Europos mene“

2009 m. lapkričio 10 d., Antradienis
Straipsnio autorius: artnews.lt
Vladislav Mamyshev-Monroe

Lapkričio 13 d., penktadienį Vienos Modernaus meno muziejuje (angl. MUMOK Museum of Modern Art Ludwig Foundation) atidaroma didžiulė Rytų Europos meno paroda „Lyties kontrolė. Moteriškumas ir vyriškumas Rytų Europos mene“ (angl. Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe).  Tai yra pirmoji Rytų Europos meną pristatanti paroda nuo 1960-ųjų, nagrinėjanti įvairius lyties vaidmenis. „Lyties kontrolė. Moteriškumas ir vyriškumas Rytų Europos mene“ yra skirta Berlyno sienos griūties dvidešimtosioms metinėms paminėti, kurios kuratorė Bojana Pejić, drauge su didžiule komanda iš 24 įvairių šalių, surinko per 400 darbų, sukurtų daugiau nei 200 menininkų. Parodoje bus galima pamatyti tapybos, skulptūros, instaliacijų, fotografijų, plakatų, filmų bei video darbų.

„Lyties kontrolė“ sieką parodyti pokyčius moters bei vyro vaidmens modelių mene reprezentavimo – ypač jų vystymosi skirtingomis socio-politinėmis sąlygomis. Paroda atskleidžia meno istorijos ir istorijos sąryšį per chronologinę bei tematinę prizmę: šeštajame dešimtmetyje vyras bei moteris darbininkai abu buvo portretuojami kaip herojinės figūros, simbolizuojančios oficialiai propaguojamą „belytę visuomenę“, kur tuo pat metu šis įvaizdis buvo demaskuojamas neoficialiame mene. Septintojo dešimtmečio pradžioje dėl  politinio klimato atšilimo ir bendros liberalizmo tendencijos, moteriškumas ir vyriškumas pergalvoti naujai, be propagandinių praeities klišių.
Naujos kūno reprezentacijos iškėlė ryškų pasitikėjimą savimi bei seksualumą, kuris kvestionavo heteroseksualumo bei herojiškų vyriškumo idealų normas. Po 1989 m. griūties naujos laisvės ir naujos ideologijos, drauge su vartotojiška kultūra atnešė ir naujus klausimus apie šovinizmą, militarizmą, ksenofobiją, kurie originaliai ir aktualiai išsiskleidė mene.

Šioje parodoje greta tokių žinomų pasaulyje menininkų kaip Oleg Kulik, Boris Mikhailov, Marina Abramović dalyvauja būrys lietuvių menininkų: Violeta Bubelytė, Ugnius Gelguda, Stasys Krasauskas, Snieguolė Michelkevičiūtė, Jadvyga Mozūraitė-Klemkienė, Galina Petrova, Eglė Rakauskaitė, Marija Teresė Rožanskaitė, Šarūnas Sauka, Mindaugas Skudutis, Arvydas Šaltenis, Virginijus Šonta, Gediminas Urbonas, Nomeda Urbonas, Sofija Veiverytė.

Eglė Rakauskaitė atidarymo metu atliks perfomansus: „Dėl kaltės be kaltės“ (angl. For Guilty without the Guilt), „Spąstai“ (angl. Trap) bei „Išvarymas iš Rojaus“ (angl. Expulsion from Paradise).

Kuratorė, meno kritikė Laima Kreivytė atidarymo dieną taip pat skaitys pranešimą programoje „Ar Rytai gali kalbėti apie feminizmą?“ (angl. Can Feminism Speak East?).

Paroda veiks iki vasario 14 d.

Daugiau informacijos: http://erstestiftung.org/gender-check/

Iliustracija: Vladislav Mamyshev-Monroe, Monroe, 1996.  XL Gallery, Maskva nuosavybė, © Vladislav Mamyshev-Monroe.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *