Lietuvos menininkų paroda „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti“ Izraelyje

2018 m. liepos 2 d., Pirmadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt

Birželio 28 d. Tel Avive (Izraelis) galerijoje „Indie“ atidaryta Lietuvos menininkų paroda „Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti“. Kartu su paroda išleistas ir aštuonių autorių darbų katalogas. Galerija „Indie“ yra vienintelė galerija Tel Avive išskirtinai orientuota į kamera kuriamą meną.

Menininkai: Kęstutis Grigaliūnas, Dainius Liškevičius, Alvydas Lukys, Aurelija Maknytė, Valdemaras Manomaitis, Vilma Samulionytė, Vytautas V. Stanionis, Gintautas Trimakas.

Kuratoriai: Gytis Skudžinskas ir Vilma Samulionytė.

Katalogo dizainas: Gytis Skudžinskas.

Paroda, pavadinimu “Kolekcijos. Nuo tipologinio tyrimo iki manijos kaupti”, sumanyta kaip vieno iš kertinių fotografijos principų – tipologiško objekto dokumentavimo analizė ir jos atspindys lietuviškame vizualios kutūros kontekste. Fotografija nuo pat savo ištakų (net tuomet, kai dar nepretendavo būti menine forma) buvo tampriai susieta su objektų rūšiavimu, fiksavimu ir rinkimu. Plačiai išplitus moksliniams tipologiniams rinkiniams ši strategija transformavosi į vadinamajį „deadpan“ stilių meninės fotografijos kontekste.

Lietuviškame fotografijos lauke tokią fotografinę praktiką galime aptikti nuo pat seniausių etnografinių fotokamera fiksuotų rinkinių, tačiau samoninga artikuoliuotą meninė forma atsiranda tik aštuntajame dešimtmetyje. Toje terpėje Vytautas V. Stanionis tėvo dokumentinę medžiagą transformavo į konceptualų meninį projektą. O Alvydas Lukys ir Gintautas Trimakas kryptingai dokumentuodami rastus ar buities objektus, pradeda vystyti savarankiškus fotografijų ciklus, kuriuose pamatinė kūrinio atsiradimo priežastis yra objektų tipologiškumas. Šitokia stilistika nepraranda aktualumo ir iki šiol ją plėtoja tiek viduriniosios, tiek jauniausios kartos autriai Valdemaras Manomaitis, Vilma Samulionytė.

Tipologinė fotografija pasitelkiama ir kituose menininės kūrybos laukuose, neapribotos tik fotografine raiška. Dainius Liškevičius ar Aurelija Maknytė tokia fotografine taktika rėmėsi performanso dokumentavimui. Kęstutis Grigaliūnas kuria instaliacijas, grįstas Lietuvos istorine atmintimi.

Nors atrodytų, kad autoriai labai skirtingi, juos vienija vizualinis ir idėjinis principas. Jie renka kolekcijas savais tikslais ir principais, o paroda tai lyg vieno hipotetinio kolekcninko rinkinys. Autorių įvairovė ir probleminio lauko platums leidžia kalbėti ir apie kitas fotografinio lauko aktualijas: atminties fenomeną, fotografinės technikos ir atvaizdo percepciją bei fenomenologiją.

Atidarymo metu vyko Aurelijos Maknytės performatyvus veiksmai paremti demonstruojamo ciklo “Burning Slides” pagrindu. Pokalbiai su menininkais: Vilma Samulionyte, Kęstutučiu Grigaliūnu, Dainiumi Liškevičiumi, Alvydu Lukiu, Aurelija Maknyte bei kuratoriumi Gyčiu Skudžinsku.

Tekstą katalogui parašė menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis. O pats katalogas sukurtas taip, kad ji nesunkiai galima transformuoti į aštuonių autorių darbų išklotines, savotiškus autorių kūrinių žemėlapius.

Projektas inicijuotas ir įgyvendintas: Lietuvos fotomenininkų sąjunga, VšĮ LFS fotografijos fondas

Projektą įgyvendinimą užtikrino: Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos respublikos kultūros ministerija, Lietuvos Respublikos kultūros ataše Izraelio Valstybėje, Indie Photography Group galerija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *