.
2012    06    21

Dviejų parodų atidarymai Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro parodinėse erdvėse

artnews.lt

Penktadienį, birželio 22 d.,  Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro parodinėse erdvėse (Didžioji Vandens g. 2)  atidaromos  dvi naujos parodos:

17 val.  startuos Berlyno Werkstattgalerie projektas „Tarp naujosios abstrakcijos ir naujojo konkretumo“, kuriame dalyvauja 12 menininkų iš Vokietijos, Danijos, Estijos, Prancūzijos ir JAV (Mary Bauermeister, Clément Borderie, Jaan Elken, Roni Feldman, Daniel Hourdé, Pascual Jordan, Friedrich Lippe, Salomé, Erling Victor, Ingeborg zu Schleswig-Holstein, Rudolf zur Lippe).

17 val. kuratoriai Ignas Kazakevičius ir Vidas Poškus pristatys naujausią tapytojo Gintaro Palemono Janonio parodą „Palemonas remix“.

16 val. – ekskursija po parodas su jos kuratoriais ir menininkais. Ekskursijai kviečiama registruotis tel.nr. (8 46) 313 691 arba el.p. virginija@kulturpolis.lt.

Apie parodą „Tarp naujosios abstrakcijos ir naujojo konkretumo“

Tai Mary Bauermeister, Clément Borderie, Jaan Elken, Roni Feldman, Daniel Hourdé, Pascual Jordan, Friedrich Lippe, Salomé, Erling Victor, Ingeborg zu Schleswig-Holstein, Rudolf zur Lippe. Ši kuratoriaus Pascualio Jordano kuruojama paroda sukuria daug nuorodų į meno istorijos posūkius, menininkų tarpusavio įtakas ir refleksijas. Parodoje matome menininkų, bendradarbiavusių su dailininkais A.Warholu, J.Beuysu, Christo, kompozitoriais J.Cage ir K.Stockhausenu, filosofu T.W.Adorno, kūrinius, jaunuosius tarptautinės meno scenos atradimus bei vieno žymiausių „Naujųjų laukinių“ atstovo Salomé darbus. Šis autorius neabejotinai yra pagrindinė atvežtos kolekcijos figūra. Jo 2010m. kūrinių ciklai pasižymi ypač radikalia spalvos, kompozicinės struktūros vartosena. Pastarojo meto darbuose tapytojas pastebimai keičiasi pagrindinį dėmesį sutelkdamas išgrynintam potėpiui, kurio dėka jo tapyba iš figūriškai ekspresionistinės tampa abstrakčiai ekspresyvia. Tuo tarpu Ingeborg zu Schleswig-Holstein paveiksluose nuolat „išnyra“ dažų proveržiai, o ryškios ir persišviečiančios dėmės pasiskirsto visame jos kūrinių plote ir kuria autonomiškas ritmines struktūras. Menininkė bendradarbiavo su Andy Warhol, vėliau sėmėsi įkvėpimo ir stengėsi radikalizuoti E.Nolde, E.Nay bei W. de Koonig atradimus. Absoliučią priešingybę deklaruoja Rudolf zur Lippe tapybine kaligrafija protestuodamas prieš žmonių gyvenimo būdo, mąstymo mechaniškumo ir hierarchiškumo principus. Jo drobių ir tapybos objektų įkvėpimo šaltiniu tapo natūralus gestas, „abstraktus“ kūno judesys.

Kuratorius siekia pristatyti skirtingas abstrakcijos atmainas, paveiktas konstruktyvizmo (Viktor Erling stendai-devizai), tašizmo, arte povera (Clemento Boderie instaliacijos iš atmosferos poveikį patyrusios tekstilės ir metalo, žiedadulkių), konkrečiojo meno, kurias gretina su impulsyviąja, jausmine abstrakcija – romantiška Friedricho Lippes judančios kameros tapyba, Ronio Feldmano opartinėmis monochromijomis. Palaipsniui ekspozicijoje tapybiškumas įgauna materialumą ir netgi skulptūriškumą Danielio Hourdé 3D koliažuose, Pascualio Jordano pastoziniuose persisluoksniavimuose, dažo masės skilimuose  bei sluoksnių atodangose ir estiškuoju Anselmu Kieferiu vadinamo Jaano Elkeno grafiti abstrakcijose. Efektinga pauze tampa Fluxus judėjimo pradininkės Vokietijoje M.Bauermeister vizitine kortele tapę konstruktyvaus tašizmo kūriniai.

 

Apie parodą  „PALEMONAS REMIX“

Ignas Kazakevičius:

Vidai, mes vėl darome naują šiuolaikinės tapybos meno projektą, vėl eksperimentuojame su tapybos tradicija, tad pasikalbėkime apie lietuviškąją ekspresionistinę tapybą. Štai spaudos pranešime norime rašyti: „Pristatydami lietuviškos tapybos klasiko Gintaro Palemono Janonio parodą „Palemonas remix“ kuratoriai Ignas Kazakevičius ir Vidas Poškus nagrinėja G.P.Janonio kūrybą beveik štampu, įsikalbėta tautine tapybos mokykla tapusio ekspresionizmo kontekste, teoriškai svarsto ir bando praktiškai realizuoti opų ekspresionistinės tapybos aktualumo ir šiuolaikiškumo klausimą“. Taip pat rašytume, jog šis projektas kvestionuoja dabartinę lietuviškos tapybos situaciją, yra grindžiamas glaudžiu menininko ir kuratoriaus bendradarbiavimu kuomet nauji projekto parodos kūriniai yra sukuriami pagal kuratorių pasiūlytą metodiką, o laiko ir propaguojamų tapybinių vertybių, meninės ideologijos prasme remiksuotų ir tradicinių, visiems gerai pažįstamų G.P.Janonio kūrinių ekspoziciją galima suvokti kaip faktą, jog gero menininko, netgi kartos stilius gali (o gal privalo) periodiškai tapti neaktualus, o sugrįžimas visada yra (turi būti) sąlygotas, susijęs su / ar teigiantis menininko, publikos bei aplinkos pokyčius. Taigi, Vidai, „velniams tąsytis su ta tradicija, – šią frazę ne kartą girdėjau iš kolegų meno kritikų, – na, jei lemta tokiai tapybai numirti, tai gal tegul pagaliau miršta“?

Vidas Poškus:

Tiesiog reikia suvokti, kad net „alyvas“ galima (net reikia) tapyti, tačiau jei norima išsaugoti tokią pačią formą ar schemą kaip anksčiau, tam turi būti suteikta nauja prasmė. Visgi apeliuojama ne į prieš tris ar devynias dešimtis metų gyvenusį žiūrovą, o tą, kuris egzistuoja šiandienoje.

I.Kazakevičius:

Tai gal ekspresionistinė tapyba, ilgametis Lietuvos brendas, vintažas, retro ar kaip bepavadintume galėtų būti modifikuotas, nes tik taip galime pastebėti atskiros detalės, fragmento unikalumą, kurie tradicinio formato kūrinyje buvo tiesiog kompoziciniais vienetais? O mūsų remikso strategija – ko gero vienintelis variantas, kuris susieja koncepciją ir ekspresionizmą, adaptuoja tradiciją šių dienų kultūros vartotojo prigimčiai, kultūros kodams?

V.Poškus:


Projekto esmė slypi Janonio remiksavime. Remiksas (angliškai – remix) yra šiandieninės muzikos terminas, kuriuo apibūdinama alternatyvi dainos versija, sukurta varijuojant jau esančio kūrinio pagrindu. Mes lyg muzikos didžėjai išanalizavome ir išskyrėme kelis G.P.Janonio motyvus ir iš jų –  lyg naujai permodeliuotų muzikinių takelių – sudėliojome naujas prasmes ir poveikį darančias struktūras.

I.Kazakevičius ir V.Poškus:

Palemonai?

Gintaras Palemonas Janonis:

Jei teigtume, jog visa pasaulio filosofija yra pastabos Platono tekstų paraštėse, tai kodėl tapyboje turėtų būti kitaip? Juk negali nuolatos kartoti kanono nesistengdamas jam prilygti ar pranokti. Tiesiog esi priverstas išbandyti kažką naujo, tai netgi privalu, tokios yra šiandieninės meno lauko žaidimo taisyklės.

Parodos veiks iki liepos 29 d.

Iliustracijoje: Gintaras Palemonas Janonis, Raudona moteris raudoname miške, 1990, drobė, aliejus, 130 x 162.