Linos Lapelytės ir Indrės Šerpytytės paroda „Priedainis“ kim? meno centre

2018 m. vasario 14 d., Trečiadienis
Straipsnio autorius: artnews.lt


2018 m. vasario 15 d. – balandžio 1 d. Rupert maloniai kviečia į Lietuvos menininkių Linos Lapelytės ir Indrės Šerpytytės parodą „Priedainis” (angl. Undersong) šiuolaikinio meno centre, kim?, Rygoje. Paroda rengiama bendradarbiaujant su Latvijos šiuolaikinio meno centru ir yra Rupert programos, pristatančios lietuvių menininkus užsienyje, dalis.

Nors Lapelytė bei Šerpytytė vysto skirtingas bei savarankiškas kūrybos praktikas, abiejų menininkių kūrybai artimas kalbėjimas tokiomis temomis kaip kultūrinio bei asmeninio identiteto suvokimas, koletyvinė ir individuali atmintis bei skirtingų komunikacijos bei kolaboravimo formų tyrinėjimas. Paroda „Priedainis” pristato, kaip šios temos apmąstomos ritualą, ritmą ir kartotę įkūnijančių menininkių darbuose. Lapelytės performansai iš arti tyrinėja discipliną – įgalinančią bei varginančią tuo pačiu metu, tačiau būtiną pasikartojančių veiksmų atlikimui, taip pat kūrybinius sprendimus bei sunkumus, kylančius iš daug jėgų reikalaujančių ritualų bei stereotipų. Šerpytytė kūryboje gilinasi į Baltijos šalims būdingų tradicinių austų juostų panaudojimą, su jomis susijusius ritualus, gamybą, o taip pat šią tradiciją negrįžtamai veikiančius, nuolat kintančius kultūrinį bei politinį regiono kontekstus. Kūriniuose tyrinėjama folkloro tradicijų užimama vieta formuojant identitetą lokaliu bei valstybiniu lygmeniu. Kartotė abiejų autorių kūryboje suvokiama kaip performatyvi būsena, instrumentas identiteto kūrimui, bendruomenių atsiradimui, o kartu ir disciplinos palaikymui. Galiausiai centriniu Lapelytės bei Šerpytytės parodos elementu išlieka dėmesys detalei – subtilioms atlikėjo kūno moduliacijoms, austų juostų ornamento intarpams – kaip estetinės bei politinės pozicijos išraiškai.

Profesionalų muzikinį išsilavinimą turinčios Lapelytės performansai kartais konstruojami tarsi dainų, konkrečiai – lietuviškų sutartinių pagrindu, kuriuose simetriškos melodijos susideda iš vienodos trukmės dalių, pabrėžiančių esminį jų bruožą – kartotę. Visa tai atsispindi menininkės performansuose „Piruetas“ ir „Mikio uodega“, praeitais metais pirmą kartą pristatytuose Lapelytės personalinėje parodoje, Rupert centre 2017 metų pabaigoje bei garso instaliacijoje „Laiko problema“. Pastarasis darbas sukurtas naudojant tekstus, kuriais su menininke pasidalino vyresnės kartos kūrėjai, bei garsus įrašytus Venecijos bienalės metu, Prancūzijos paviljone, bendradarbiaujant su muzikantu Rhodri Davies. Lapelytės performansai bei garso instaliacija tyrinėja mūsų santykį su senėjimo procesais, fizines, emocines bei profesines ištvermės ribas bei nurodo būdus per performansą bei kolaboraciją kalbėti apie socialines ir kultūrines normas.

Pasitelkdama tradicines austas juostas būdingas Baltijos regionui, Indrė Šerpytytė parodoje pristato instaliaciją „Iš.Tarp.Į“, kurioje menininkė tyrinėja lokalių kultūrų bei bendruomenių susidūrimą su platesniais politiniais reiškiniais, tokiais kaip nacionalizmas ir vartotojiškumas. Kūriniuose kvestionuojama juostose randamų pasikartojančių ornamentų reikšmė bei paskirtis taip pat gilinamasi, kaip pasikartojantis veiksmas, kurio metu yra kuriami ornamentai, pasitarnauja stimuliuojant kalbos prasmingumą bei bendruomenės sąmoningumą, veiksmui suteikiant savarankiško kūrybinio proceso, kurio metu tyrinėjamos technikos ir medžiagos, reikšmę. Tokiu būdu „Iš.Tarp.Į“ pasitelkiamos ritualinės austos juostos tampa atminties, identiteto formavimo vietomis bei kintančiais naudojimo ir vartosenos modeliais.

Šie performansai ir instaliacijos sujungiami parodoje „Priedainis“ ne tik išryškina mūsų kasdienybę formuojančių ritmų bei artefaktų savybes riboti, bet tai pat demonstruoja jų pasitelkimą ieškant naujų kūrybinių prieigų kalbėti apie pasipriešinimą ir asmenines bei kolektyvines istorijas.

 Indrė Šerpytytė (g. 1983, Lietuva) yra menininkė įsikūrusi Londone. Šerpytytės kūryba iki šiol pristatyta tarptautiniu mastu, paskutinės personalinės parodos surengtos: Šiuolaikinio meno centre, Vilniuje (2017), Parafin galerijoje, Londone (2016); Still House Group, Niujorke (2016) bei Krokuvos Šiuolaikinio meno muziejuje (2015). Svarbiausios grupinės parodos: “Age of Terror: Art Since 9/11”, Imperijos karo muziejuje, Londone (2017/2018); The Image of War. Bonniers Kunsthalėje, Švedija (2017/2018); Ocean of Images: New Photography 2015, Modernaus meno muziejuje, Niujorke, (2015); Conflict, Time, Photography, Tate Modern, Londone bei Folkwang muziejuje, Esene (2014-15).

Lina Lapelytė (g. 1984, Lietuva) yra menininkė, gyvenanti ir dirbanti Londone bei Vilniuje. Naujausias Lapelytės kūrinys – kartu su Rugile Barzdžiukaite bei Vaiva Grainyte Nacionalinėje dailės galerijoje šiemet pristatyta opera „Saulė ir Jūra“(Vilnius, 2017 m.). 2018 metais ši opera vokiečių kalba bus pristatyta Staatsschauspiel Dresdeno teatre. Linos Lapelytės performansas „Candy shop – the Circus“ pristatytas FIAC (Paryžiuje, 2017 m.) ir Barselonos šiuolaikinio meno muziejuje (MACBA, 2017). Taip pat menininkės darbai pristatyti: Projektų erdvėje „1857“  Osle (2017 m.); Venecijos architektūros bienalėje (2016 m.); Šiuolaikinio meno centre, Vilniuje (2016 m.); Focal Point galerijoje, Didžiojoje Britanijoje (2016 m.); Double Bind, Nylo, Reikjavike (2016 m.); Hayward Touring Show, Didžiojoje Britanijoje (2015 m.); Block Universe, Londone (2015 m.); Serpentine galerijose, Londone (2014 m.); Šiuolaikinio meno centre BALTIC, Niukastle (2014 m.); David Roberts Art Foundation, Londone (2014/2017 m.); Queen Elizabeth Hall, Londone (2014 m.). 2018 metais menininkės darbai bus pristatyti Baltijos trienalėje, kuruojamoje Vincent Honnoré.

Performansų informacija:

 Piruetas (nebepraktikuojančiai baleto šokėjai bei muzikantui)

Dalyvauja: Ilva Juodpusytė, Liudas Mockūnas

Data: vasario 15 d., 20:00 val.

Mikio uodega (baleto mokyklos mergaičių trupei)

Rygos šokių mokyklos šokėjos, Colour Point, mokytoja Anda Zīsberga

Data: kovo 27 d., 18:00 val.

Kuratorė: Justė Jonutytė

Architektai: Ona Lozuraitytė ir Petras Išora

Asistuojantis kuratorius: Yates Norton

Kuratoriaus asistentė: Kotryna Markevičiūtė

Parodos „Priedainis“ veikimo metu, kim? šiuolaikinio meno centre taip pat bus pristatoma buvusio Rupert rezidento Felix Kalmenson paroda „From a Body I Spent” (kuratorė Maya Tounta).

Pagrindiniai rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, kim? meno centras.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *